Література
для духовного читання
на спасіння душ вірних
Православної Церкви України

Православна Церква України Харків Валківська громада ПЦУ Храм Святого Миколая Чудотворця місто Валки

Історія шляху до автокефалії
Православної Церкви України

У церковній історії невідомий урочистий акт «хрещення Москви». Князі, які колонізували північні простори Київської держави, везли сюди книжки і запрошували єпископів, які висвячували священиків. Врешті, Москва відчула в собі силу зневажити Київ.
Жодна православна церква не визнавала понад 140 років дивний духовний центр Московського царства. Лише у 1589 році Московську церкву за певну винагороду визнали східні патріархи, на той час пограбовані завойовниками — арабами і турками.
>>> Читати більше >>>


Як проводять
обчислення свята Пасхи

Як обчислюють святкування Пасхи? Це запитання з наближенням Пасхальних свят православні задають щороку.
Багатьох бентежить: якщо відомо з Євангелії, у якому віці Спаситель зазнав хресної страти, якого дня воскрес, то й дата Великодня відома. Але чому ж вона змінна?
>>> Читати більше >>>


Піст, молитва, покаяння...

Великий піст – чи не найважливіший період у житті християнина. Цей час спонукає до роздумів над своїм життям, змушує ще раз замислитися над своїми вчинками і хоча б раз на рік очистити свою душу.
Сповідь у Великий піст – обов’язкова. Вона підводить до найбільшого християнського свята – Воскресіння Христового. І зустріти його ми повинні не обтяжені жодними проблемами, а з радісним серцем. Адже подія ця свідчить про безсмертя душі, про вічне життя. Перебування з Богом, у Його Царстві, яке Він приготував для кожного, уже саме по собі передбачає спасіння. Христос свідомо йшов на смерть заради всього людства. Простій людині осягнути ці страждання досить важко. Так само важко, як і смерть, яка не є кінцем життя людини. Адже Син Божий, як співається в Пасхальному тропарі, «смертю смерть подолав і всім, хто в гробах, життя дарував».
>>> Читати більше >>>


Недільна проповідь
на Свято Стрітення Господнього

Святом Стрітення Господнього завершується різдвяний цикл свят, пов’язаних із з’явленням Спасителя у світ; кажучи словами Ісихія, пресвітера Єрусалимського (†430): “нині (у свято Стрітення) очолюється все Таїнство Втілення Христового. Немовля Христос нині ісповіданий був Богом”.
Сповнений величезного смирення, у день свята Стрітення в образі немічного немовляти, приходить в храм “Цар над царями і Пан над панами, приходить, щоб віддатися на заколення і датися на поживу вірним” >>> Читати більше >>>


Недільна проповідь
про митаря і фарисея

Неділею митаря і фарисея починається підготовка до Великого посту. "Два чоловіки ввійшли в храм помолитися", - звучать сьогодні ці до сліз знайомі слова. Хоча нас і багато в храмі, але Господь завжди бачить тільки двох. І в наступні тижні будуть: два сини одного батька; два чоловіки, що стоять один по праву, а інший ліворуч престолу Судії; один йде у вічне життя, а інший - у вічні муки.
>>> Читати більше >>>


Проповідь
у неділю про блудного сина

Блуд оскверняє думки, ослаблює волю, бруднить почуття. Вiн отруює гноєм i гниллю все духовне життя людини. Вiн нищить в душi бажання i стремлiння до всього чистого, святого, благородного, пiднесеного. Вiн вiддає людину пiд владу диявола.
Голос Божий, яким є совiсть, говорить: "Не впадай у розпусту, яка шкiдлива i для тiла, а ще бiльше - для душi". А iнший голос заперечує: "Насолоджуйся, поки живеш; помреш - усе для тебе закiнчиться". Безлiч людей пiдкоряється цьому ворожому голосу, бо не вистачає сили волi утриматися вiд спокуси. Всi розпуснi люди мають слабку волю. Вони не можуть стримати свої плотськi почуття. Пiст виховує волю i змiцнює її. Сутнiсть посту полягає у стриманостi не стiльки вiд їжi, скiльки вiд грiха i насамперед - вiд блуду.
>>> Читати більше >>>


Інша проповідь
у неділю про блудного сина

Ця притча говорить нам сьогодні про той спокій і достаток, який є в домі Отця Небесного; і про наше безумство, що змусило нас піти, полишивши батьківський дім. Тому цей менший син, за словами святих Отців, є образом всього падшого людського роду. Але і після падіння нашого Господь не залишає нас. Частина майна, про яку говориться у причті, це є ті дари Божі, якими наповнена всяка людина, це благодать Святого Духа, що дарується кожному християнину. Також даруваннями тими є небо і земля, створені Богом. І ми обираємо землю, залишаємо дім Отцівський і йдемо «у далекий край», тобто віддаляємося від Бога, як невдячні за всі Його добродійства, ховаємося від Нього, як колись ховався Адам у раю. Взявши у Небесного Отця все необхідне, ми відходимо, часто навіть забуваючи про Нього, і розтрачуючи ті щедрі дарування на різні гріховні справи, проводимо життя своє не в пості і молитві, а в блуді та беззаконні.
>>> Читати більше >>>


Проповідь
у неділю про Страшний Суд

Ми спостерiгаємо в нашому життi, що часто грiшники благоденствують, а праведники страждають. Нерiдко ми бачимо, як зло перемагає, а добро терпить поразку. Люди за добро платять злом.
Земне життя - це постiйна боротьба добра i зла, наші серця, наші душі - це поле, де йде постiйна боротьба добра i зла. Iсторiя людства супроводжується вiйнами. Звичайна земна радiсть сусiдствує зi скорботами i хворобами. Праведники i грiшники живуть поруч.
>>> Читати більше >>>


Проповідь
Неділя вербна, або Вхід Господній в Єрусалим

Дорогі у Христі браття і сестри!
Сьогодні ми вислухали святе Євангеліє від Іоана, яке розповідало нам про подію Входу Господнього в Єрусалим. Сталося це напередодні хресних терпінь Спасителя. Проте народ і апостоли все ще сподівалися, що їхній Учитель – це Той Месія, який відновить земне царство єврейському народові. Надія ця стала ще більш напруженою після того, як господь воскресив із мертвих Лазаря, хоча сама ця надія не відповідала ні духу Старозавітних пророків, ні науці Самого Спасителя, Який навчав, що Царство Його “не від світу цього” (Ів. 18,36), що воно “в середині вас є” (Лк. 17,21), і заключається те царство в “праведності і мирі і радості у Святому Дусі” (Рим. 14,17). І в Царство те може увійти не кожен, а лише той, хто покається у гріхах (Мф. 4,17) і народиться з гори (Ів. 3,3), бо воно потребує боротьби з гріхом (1Кор. 6,9-10), а в цій боротьбі неодмінно будуть терпіння і “багато скорбот” (Дії 14,22). А заснувати це царство ціною власних терпінь за наші гріхи повинен Сам Господь Ісус Христос (Мк. 8,31).
Детальныше >>>


Проповідь
Неділя св.П'тидесятниці, або Зішестя Святого Духа

Дорогі у Христі браття і сестри!
Спаситель наш, Господь Iсус Христос, розлучаючись зi Своїми учениками перед голгофськими стражданнями, обiцяв послати iншого Утiшителя - Святого Духа. "Я ублагаю Отця, - сказав Вiн, - й iншого Утiшителя дасть вам, щоб був з вами повiк, Духа iстини" (Iн. 14, 16-17). I пiсля Свого Воскресiння, явившись апостолам, Христос велiв їм не вiдлучатися з Єрусалима: чекати обiцяного Утiшителя. I ось настав день, коли Господь виконав Свою обiцянку. У п`ятдесятий день пiсля Свого Воскресiння Вiн посилає вiд Свого Отця Божественного Духа, Який зiйшов на апостолiв у виглядi вогненних язикiв i надiлив їх Божественними дарами.
Детальныше >>>


Проповідь
Неділя Всіх Святих землі української
Про рiзницю мiж Законом Божим i Благодаттю Божою (Євангелiєм)

В iм'я Отця, i Сина, i Святого Духа! Дорогi браття i сестри!
У Євангелiї вiд Iоана сказано: "Закон був даний через Мойсея; а благодать i iстина через Iсуса Христа сталися " (Iн. 1, 17). Тут Закон Мойсея протиставляється Євангелiю.
Закон вказує на грiх; як каже апостол Павло: "Законом пiзнається грiх" (Рим. 3, 20). Закон звинувачує грiшника, провiщає йому гнiв Божий (Рим. 4, 15), вражає прокляттям i засуджує його (Гал. 3, 10), але не зцiлює вiд грiха. Євангелiє очищає людину вiд грiха, втiшає тих, хто боїться гнiву Божого, обiцяючи їм вiчне блаженне життя.
Детальныше >>>